DB 1490 nelivedon kytkentä
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 1490 nelivedon kytkentä
Moro!
Kuinka 1490:ssä kytketään ja pitää kytkeä neliveto päälle ja pois?
Mulla näyttää olevan aina päällä...
Kuinka 1490:ssä kytketään ja pitää kytkeä neliveto päälle ja pois?
Mulla näyttää olevan aina päällä...
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 83
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Nelivedon kytkentävipu löytyy istuimen vasemmalta puolen, jos ei ole päässy hukkumaan.
Nelivedon vapaalle kytkemiseen pitää ajosuunta vaihtaa ja samanaikaisesti vivusta kääntää neliveto vapaalle.
Ajosuunnan vaihto siksi, että kytkentäholkki saadaan vapautumaan. Siellä on ihan mekaaninen kytkentä.
Onkohan sen tieteellinen nimi sakarakytkin.
Näi, jos systeemi on kunnossa, mutta voi sieltä olla vaijeri poikki tms.
Nelivedon vapaalle kytkemiseen pitää ajosuunta vaihtaa ja samanaikaisesti vivusta kääntää neliveto vapaalle.
Ajosuunnan vaihto siksi, että kytkentäholkki saadaan vapautumaan. Siellä on ihan mekaaninen kytkentä.
Onkohan sen tieteellinen nimi sakarakytkin.
Näi, jos systeemi on kunnossa, mutta voi sieltä olla vaijeri poikki tms.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 671
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Siellä on kolme kahvaa vasemmalla joista tiedän vain käsijarrun varmaksi (siittä lähtee 2 vaijeria).
Sen pikkuvivun (ihan penkin vieressä) paksu vaijeri on poikki ja en ole löytänyt mitään paikkaa mistä vaijeri puuttuisi.
Sit on se toinen iso kahva käsijarrun vieressä, siittä menee vaijeri vasemmalle puolelle juuri ja juuri hytin etureunan kohdalle isoon vipuun rungossa.
Sen pikkuvivun (ihan penkin vieressä) paksu vaijeri on poikki ja en ole löytänyt mitään paikkaa mistä vaijeri puuttuisi.
Sit on se toinen iso kahva käsijarrun vieressä, siittä menee vaijeri vasemmalle puolelle juuri ja juuri hytin etureunan kohdalle isoon vipuun rungossa.
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 83
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Joo, se pieni vipu on nelivedon kytkentä. Siitä pitäis mennä vaijeri vaihdelaatikon alle siihen mötikkään josta nelivedon kertaani lähtee.
Tai paremminkin sen mötikän kyljessä olevaan vipuun.
Se toinen käsijarrunkahvaa muistuttava vipu on voimanoton kytkin
Tai paremminkin sen mötikän kyljessä olevaan vipuun.
Se toinen käsijarrunkahvaa muistuttava vipu on voimanoton kytkin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 671
PeetuPoika likes this post
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
1690 metsä kirjoitti:Joo, se pieni vipu on nelivedon kytkentä. Siitä pitäis mennä vaijeri vaihdelaatikon alle siihen mötikkään josta nelivedon kertaani lähtee.
Tai paremminkin sen mötikän kyljessä olevaan vipuun.
Se toinen käsijarrunkahvaa muistuttava vipu on voimanoton kytkin
Kiitos paljon.
Mitä sillä voimanotolla tehdään / kytketään?
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 83
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Voimanotonkytkimellä hallitaan traktorin persuksessa hojottavaa kuusiuraista voimanottoakselia.
Voima oton vaihdevipu taasen sijaitsee istuimen oikealla puolen.
Jos ei ole käyttöohjekirja kyseiseen traktoriin, niin kannattaa hankkia sellainen
Voima oton vaihdevipu taasen sijaitsee istuimen oikealla puolen.
Jos ei ole käyttöohjekirja kyseiseen traktoriin, niin kannattaa hankkia sellainen
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 671
PeetuPoika likes this post
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Sen vois vielä huomauttaa, että voimanoton kytkin on kuin vaikka ajovaihteiston kytkin, käytetään vain silloin kun laitetaan vaihdevivusta ulosotto päälle tai pois. Kytkin auki painaa kampiakselia eteenpäin ja kuluttaa sen päittäislaakerointia
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1665
Paikkakunta : Saarijärvi
PeetuPoika likes this post
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
mattkau kirjoitti:Sen vois vielä huomauttaa, että voimanoton kytkin on kuin vaikka ajovaihteiston kytkin, käytetään vain silloin kun laitetaan vaihdevivusta ulosotto päälle tai pois. Kytkin auki painaa kampiakselia eteenpäin ja kuluttaa sen päittäislaakerointia
Monissa laitteissa on ohjekirjassa mainittu, että voa-kytkin ei saa olla esim 5min pidempään kerrallaan käytössä.
Useitakin tapauksia tiedän, että moottorin päittäislaakerointi on paskottu kun on pidetty kytkintä liian pitkään "päällä" , tai on jopa rikottu mootorilohko / kampiakselikin, kun VOA-käyttöhaarukan akseli on ollut jumissa, ja on ollut jatkuva painatus päällä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2976
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
PeetuPoika likes this post
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
1690 metsä kirjoitti:Joo, se pieni vipu on nelivedon kytkentä. Siitä pitäis mennä vaijeri vaihdelaatikon alle siihen mötikkään josta nelivedon kertaani lähtee.
Tai paremminkin sen mötikän kyljessä olevaan vipuun.
Se toinen käsijarrunkahvaa muistuttava vipu on voimanoton kytkin
Hienoa että selvisi tämä.
Jopas onkin kallis vaijeri n.170€.
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=21244
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 83
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
1690 metsä kirjoitti:Voimanotonkytkimellä hallitaan traktorin persuksessa hojottavaa kuusiuraista voimanottoakselia.
Voima oton vaihdevipu taasen sijaitsee istuimen oikealla puolen.
Jos ei ole käyttöohjekirja kyseiseen traktoriin, niin kannattaa hankkia sellainen
Ohjekirja (suomalainen nidottu) on mutta outoa kyllä siinä ei ole mitään tuosta voimanulosotosta.
Ei edes nimeä tuolle kahvalla ainoastaan viiva ja G kirjain.
Siksi sitä täällä ihmettelinkin
![Smile](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_smile.gif)
Eli Davidissa ei voimaulosotto ole ajokytkimen takana.
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 83
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
PeetuPoika kirjoitti:1690 metsä kirjoitti:Voimanotonkytkimellä hallitaan traktorin persuksessa hojottavaa kuusiuraista voimanottoakselia.
Voima oton vaihdevipu taasen sijaitsee istuimen oikealla puolen.
Jos ei ole käyttöohjekirja kyseiseen traktoriin, niin kannattaa hankkia sellainen
Ohjekirja (suomalainen nidottu) on mutta outoa kyllä siinä ei ole mitään tuosta voimanulosotosta.
Ei edes nimeä tuolle kahvalla ainoastaan viiva ja G kirjain.
Siksi sitä täällä ihmettelinkin
Eli Davidissa ei voimaulosotto ole ajokytkimen takana.
Mahtoiko missään merkissä olla enää tuossa -80 lukulaisessa ikäluokassa voimanotta ajokytkinpolkimen takana.
Taisi alkaa olla harvinaisuus jo -70 puolivälissä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2976
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
PeetuPoika likes this post
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
PeetuPoika kirjoitti:1690 metsä kirjoitti:Joo, se pieni vipu on nelivedon kytkentä. Siitä pitäis mennä vaijeri vaihdelaatikon alle siihen mötikkään josta nelivedon kertaani lähtee.
Tai paremminkin sen mötikän kyljessä olevaan vipuun.
Se toinen käsijarrunkahvaa muistuttava vipu on voimanoton kytkin
Hienoa että selvisi tämä.
Jopas onkin kallis vaijeri n.170€.
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=21244
Oletko merkkiliikkeestä kysynyt ?
Tuoho 1494 koneeseen kun tuntimittrin vaijeria olin uusimassa, niin IKH tarvike olis ollut 51€, CASE- liikkeestä orkkisvaijeri, ihan siis CNH-pakkauksessa, jäi mukaan hintaan 26€
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2976
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
PeetuPoika likes this post
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
jusape kirjoitti:PeetuPoika kirjoitti:1690 metsä kirjoitti:Joo, se pieni vipu on nelivedon kytkentä. Siitä pitäis mennä vaijeri vaihdelaatikon alle siihen mötikkään josta nelivedon kertaani lähtee.
Tai paremminkin sen mötikän kyljessä olevaan vipuun.
Se toinen käsijarrunkahvaa muistuttava vipu on voimanoton kytkin
Hienoa että selvisi tämä.
Jopas onkin kallis vaijeri n.170€.
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=21244
Oletko merkkiliikkeestä kysynyt ?
Tuoho 1494 koneeseen kun tuntimittrin vaijeria olin uusimassa, niin IKH tarvike olis ollut 51€, CASE- liikkeestä orkkisvaijeri, ihan siis CNH-pakkauksessa, jäi mukaan hintaan 26€
onko olemassa ihan merkkiliike Davidteille? Luulin että sellaista ei edes ole
![Smile](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_smile.gif)
Likkiä kiitos, tietysti kysyn sieltä.
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 83
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Tuo kiertokankilinkin vaijeri on -94 sarjaan. Varaosakirja antaa numeron K200983 1690:lle. Vaijeri on hieman yksinkertaisempi. Siinä ei ole työntöominaisuutta. Vaijerin ympärillä oleva jousi työntää nelivedon päälle pudotuslaatikon kyljessä olevalla latalla. Pudotuslaatikko on se josta kardaani lähtee eteen.
1490:ssä lienee sama systeemi? Ainakin ohjekirja on sama mystisine G-vipuineen.
Paremman puutteessa olen virittänyt ulosotonkytkimen vaijerin 1690:piin.
-94-sarjalaisissa neliveto vedetään päälle ja vaijeri on työntöominaisuudella poiskytkentää varten. Jousisysteemit on pudotuslaatikon sisällä painamassa sakarat limittäin.
1690 kykentä pudotuslaatikossa tapahtuu booriholkilla (dog clutch) ja silloin työntökaapeli tarvisi liikkeen kykentään jos boorit ei ole kohdillaan.
https://www.metsakylanautometalli.fi/palvelut
Linkissä yksi alkuperäisosaliike, hommaa kyllä asiakkaan halutessa tarvike tai purkuosan.
Tiedot perustuu hataraan muistiin........ vastuu siirtyy lukijalle
1490:ssä lienee sama systeemi? Ainakin ohjekirja on sama mystisine G-vipuineen.
Paremman puutteessa olen virittänyt ulosotonkytkimen vaijerin 1690:piin.
-94-sarjalaisissa neliveto vedetään päälle ja vaijeri on työntöominaisuudella poiskytkentää varten. Jousisysteemit on pudotuslaatikon sisällä painamassa sakarat limittäin.
1690 kykentä pudotuslaatikossa tapahtuu booriholkilla (dog clutch) ja silloin työntökaapeli tarvisi liikkeen kykentään jos boorit ei ole kohdillaan.
https://www.metsakylanautometalli.fi/palvelut
Linkissä yksi alkuperäisosaliike, hommaa kyllä asiakkaan halutessa tarvike tai purkuosan.
Tiedot perustuu hataraan muistiin........ vastuu siirtyy lukijalle
otsoni- Viestien lukumäärä : 449
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
PeetuPoika kirjoitti:jusape kirjoitti:PeetuPoika kirjoitti:1690 metsä kirjoitti:Joo, se pieni vipu on nelivedon kytkentä. Siitä pitäis mennä vaijeri vaihdelaatikon alle siihen mötikkään josta nelivedon kertaani lähtee.
Tai paremminkin sen mötikän kyljessä olevaan vipuun.
Se toinen käsijarrunkahvaa muistuttava vipu on voimanoton kytkin
Hienoa että selvisi tämä.
Jopas onkin kallis vaijeri n.170€.
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=21244
Oletko merkkiliikkeestä kysynyt ?
Tuoho 1494 koneeseen kun tuntimittrin vaijeria olin uusimassa, niin IKH tarvike olis ollut 51€, CASE- liikkeestä orkkisvaijeri, ihan siis CNH-pakkauksessa, jäi mukaan hintaan 26€
onko olemassa ihan merkkiliike Davidteille? Luulin että sellaista ei edes ole.
Likkiä kiitos, tietysti kysyn sieltä.
Kaikki CASE - New Holland liikkeet / korjaamot, AGRITEK OY
https://www.agritek.fi/yhteystiedot
https://www.agritek.fi/case-ih
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2976
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Kyseistä konetta ei ole kokoelmissa mutta osat pitäisi löytyä linkistä:
https://www.mycnhstore.com/us/en/caseih/na/tractors/agricultural/naaa01agr089under100hp/case-diesel-tractor/power-train/engagement-lever-mfd-tractors-high-platform-cab-model/cn/6EAF106C-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/3BCB6496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6
Sinne alas tulee viite 33 K202707 Bracket ja siihen liityvät osat. 33 laitetaan kuvasta poiketen vaakaan kahdella 8mm (tai tuumasilla) pultilla polttoainetankin alusrautaan. Kiinnitysreiät näkyy valokuvissa käyttövivun kohdalla. Vipu on rautalangalla laitettu neluvetoasentoon. Vipu taaksepäin on veto irti. Vipu on kuvassa melko mutkalle vääntynyt.
https://www.mycnhstore.com/us/en/caseih/na/tractors/agricultural/naaa01agr089under100hp/case-diesel-tractor/power-train/engagement-lever-mfd-tractors-high-platform-cab-model/cn/6EAF106C-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/3BCB6496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6
Sinne alas tulee viite 33 K202707 Bracket ja siihen liityvät osat. 33 laitetaan kuvasta poiketen vaakaan kahdella 8mm (tai tuumasilla) pultilla polttoainetankin alusrautaan. Kiinnitysreiät näkyy valokuvissa käyttövivun kohdalla. Vipu on rautalangalla laitettu neluvetoasentoon. Vipu taaksepäin on veto irti. Vipu on kuvassa melko mutkalle vääntynyt.
otsoni- Viestien lukumäärä : 449
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Tuo näyttää olevan läpiakseli joka taipuneesta päästä hitsattu...
Eli uskaltaatoha vähän taivuttaa "takasipäin" paikallaan?
Tuo taitaa olla isotyö purkaa pihalle.
Eli uskaltaatoha vähän taivuttaa "takasipäin" paikallaan?
Tuo taitaa olla isotyö purkaa pihalle.
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 83
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Kai sitä uskaltaa yrittää taivutella. Ottaa sitten pudotuslaatikon irti, jos tarvii. Ei se akseli varmaan hajoa, tiedä sitten kärsiikö tiiviste.
Pudotuslaatikko on neljällä pultilla. Öljyt pois, neliveto vapaalle, kardaanin holkki eteenpäin ja pultit irti. Hiukan painaa mutta käsi ja jalkapelillä irroitettavissa. Näin onnistuu -94 sarjalaisissa, niin miksei tässäkin ??
Pudotuslaatikko on neljällä pultilla. Öljyt pois, neliveto vapaalle, kardaanin holkki eteenpäin ja pultit irti. Hiukan painaa mutta käsi ja jalkapelillä irroitettavissa. Näin onnistuu -94 sarjalaisissa, niin miksei tässäkin ??
otsoni- Viestien lukumäärä : 449
Vs: DB 1490 nelivedon kytkentä
Kyllä tuo ilmeisesti on nelivedon vaijerin kiinnike sinne traktorin alle. Tankintelineen kupeeseen. Tuo vasemmassa alakulmassa näkyvä haarukka
ei kuulu tuohon, vaan tulee vaijerinpäähän, nelivedon kytkentävipuun. Noilla kahdella noin kahdeksan mm pultilla tuo rauta kiinnitetään sinne
tankin kiinnitys jalustaan ja vaijeri tuon oikealla ylhänä olevan pultin kautta
ei kuulu tuohon, vaan tulee vaijerinpäähän, nelivedon kytkentävipuun. Noilla kahdella noin kahdeksan mm pultilla tuo rauta kiinnitetään sinne
tankin kiinnitys jalustaan ja vaijeri tuon oikealla ylhänä olevan pultin kautta
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 671
PeetuPoika likes this post
![-](https://2img.net/i/empty.gif)
» Nelivedon kytkentä .
» Nelivedon kytkentä 1394
» 1394 nelivedon kytkentä aiheuttaa tutinaa/värinää kuskissa :)
» DB 1490 Nelivedon pauke?
» case 1490 nelivedon kytkentäongelmia
» Nelivedon kytkentä 1394
» 1394 nelivedon kytkentä aiheuttaa tutinaa/värinää kuskissa :)
» DB 1490 Nelivedon pauke?
» case 1490 nelivedon kytkentäongelmia
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa